Výstava: “Mirek Lewandowski na poctu Janovi Saudkovi”
Píše sa rok 2014. Absolvent Akadémie telesnej výchovy z Poľska Mirek Lewandowski, milovník športu sa v Prahe stretáva s vtedy už slávnym českým fotografom Janom Saudkom, ktorý na pozadí ošarpanej pivničnej steny vytvára svoje fantazmogorické akty. Mirek pochádza z multikultúrneho, magického Podlasia, je citlivý, hanblivý, no zvedavý na svet, všíma si a chápe ľudské tragédie a problémy. Veľký umelec je naopak nezávislý, rebelantský, spočiatku zakliaty vo vlastnej krajine, vytvára fantastický svet imaginácie, mystické miesta presýtené magickou realitou, ktorý dokáže vidieť krásu aj v škaredosti, skazenosti a deformácii.
V roku 1992 začala Mirkowova fascinácia a záujem o umenie, ktorý trvá dodnes. Diela Jana Saudka sú v najvýznamnejších zbierkach v Európe, USA a Ázii. Mirek navštevuje majstrovský ateliér v ošarpanej pivnici dodnes, nielen zo sentimentu, avšak vedie aj ateliér v pôvodnej autentickej podobe. Mirka teší výnimočný prístup majstra k ľudskej povahe, pochopenie jeho postihnutia a všímanie si toho, čo mnohí z nás nevidia. Má ponúknuť mladosť, energiu, optimizmus a dobrý úmysel podporovať Majstra v jeho ďalšej umeleckej činnosti. A z tejto mimoriadnej konštelácie vzniká vzťah dvoch ľudí plný dôvery, porozumenia a rešpektu – je to priateľstvo, ktoré trvá dodnes.
Osobnosť veľkého umelca inšpiruje autora výstavy k poznávaniu tajomstiev fotografie a jej vplyvu na okolitú realitu, vzájomný vzťah funguje aj opačným smerom – Mirek, ktorý bol s Janom niekoľkokrát v Poľsku, vzbudil u Jana fascináciu Poľska, čo má za následok veľký záujem majstra o bohatú a krásnu, aj keď často tragickú kultúru, históriu Poľska, jeho tradície, dedičstvo, obdiv ku kráse poľských žien.
Citujeme Jana: “Poľsko je pre mňa pieseň, ktorú poznám už dlho – ale ktorá mi dnes znie najkrajšie!”
Výnimočne si Veľký umelec osobne uctí naše umelecké podujatie:
Vernisáž, 13. október 2022, 19:00 Múzeum B. Biegasa Al. Jerozolimskie 51, Waršawa
Veľká vďaka patrí partnerovi výstavy REVOLT ENERGY
kurátor Mirosław Lewandowski
V priestoroch múzea Bolesława Biegasa na Al. Jerozolimskich 51 vo Waršawe sa začala jedinečná výstava fotografií Jana Saudka pod vedením kurátora Mirosława Lewandowského, dlhoročného priateľa Umelca, galeristu, ktorý žije v Prahe a prevádzkuje jediný Saudek ateliér. Prezentácia diel vynikajúceho českého fotografa, organizovaná vo Varšave, je gestom poľsko-českého priateľstva, ktoré Saudek opakovane vyjadril aj vo svojich publikáciách. Jan Saudek príde do Varšavy, najmä na otvorenie výstavy svojich publikácií, ale aj, aby sa stretol so svojimi poľskými fanúšikmi.
Niekto sa ma spýtal: “Čo si myslíš, keď počuješ Poľsko?”
Tak hovorím: “Viete – Poliaci sú v mnohých ohľadoch rovnakí ako ďalší veľký, veľmi kultivovaný národ: Francúzi.
Dvorní, elegantní, milujúci svoju krajinu, ale Poliaci majú aj niečo, čo u Francúzov nenájdete – vedia za svoju krajinu bojovať.
A je to krásna krajina.
Bol som tam viac ako raz.
Prečo ma tak očaril?
Pretože na rozdiel od Česka má dve veci, ktoré robia odvážnych ľudí: majú more a hory. Sú východnou hranicou Európy oddeľujúcu od vetra, čelia zlovestnému, hroznému vetru z východu.
Sú hranicou civilizácie, ktorá chráni našu úrodu pred vysychajúcimi vetrami ázijských stepí – ale to všetci vieme – nie je to nič nové!
Takže k veci: dôvod môjho obdivu je iný – o chvíľu vám poviem, čo na tejto nádhernej krajine obdivujem najviac: to, že Poľky sú najkrajšie ženy na svete.
Všetky Slovanky sú očarujúce – vedeli o tom už aj tatárski votrelci – ale, pretože žena je dôkazom existencie Boha (nič tak dokonalé nemohlo vzniknúť z protoplazmy alebo ryby – toto mohol stvoriť len Boh), stalo sa, že Stvoriteľ urobil pre Poliakov najviac a stalo sa, že Poľka je najkrajšia zo všetkých žien sveta. Poľsko je pre mňa pesnička, ktorú poznám už dlho – ale ktorá mi dnes znie najkrajšie.
Ján Saudek
Jan Saudek (nar. 13. mája 1935 v Prahe) – fotograf židovského pôvodu, ktorého mladosť pripadla na druhú svetovú vojnu. Saudek, jeho brat a otec prežili koncentračný tábor, no niekoľko ďalších členov jeho rodiny zomrelo v koncentračnom tábore v Terezíne.
Mladý Jan Saudek sa začal zaujímať o fotografiu a v roku 1950 si kúpil svoj prvý fotoaparát Kodak Baby Brownie. Vyučil sa u fotografa a v rokoch 1952 až 1983 začal pracovať v tlačiarni. Počas svojho pôsobenia v roku 1959 získal Saudek fotografické skúsenosti s pokročilejším fotoaparátom Flexaret 6 × 6. O tri roky neskôr urobil Saudek slávnu fotografiu s názvom „Život“. Bol to obraz dospelého muža, ktorý hojdal dieťa v stoji.
Okrem toho sa zaoberal kresbou a maľbou. V roku 1963 sa inšpiroval katalógom výstav Steichen „The Family of Man“, aby sa stal umeleckým fotografom. O šesť rokov neskôr, v roku 1969, odišiel do Spojených štátov, kde ho kurátor Hugh Edwards z Art Institute of Chicago motivoval a povzbudzoval k fotografovaniu. Od roku 1963, kedy prvýkrát vystavoval svoje fotografie v Prahe, fotografuje nepretržite. V roku 1972 sa objavuje najcharakteristickejší motív jeho tvorby – ošarpaná stena suterénu. Na tomto pozadí komponuje svoje akty. Obyčajne ho pózujú ženy, ktoré majú ďaleko od moderných kánonov krásy – zrelé, často obézne, niekedy dokonca staré či zmrzačené –, ale umelec dokáže zo škaredosti vytiahnuť aj magickú krásu.
Spočiatku ho oceňovali viac na Západe ako vo vlastnej krajine. Často bojkotované komunistickými úradmi. V súčasnosti sa teší veľkej obľube (výstavy, albumy, rozhovory) ako v zahraničí, tak aj v Českej republike. Po návrate do Prahy sa pre neho práca v podzemnej pivnici stala kľúčovou. Bolo to preto, že si nemohol dovoliť riskovať, že ho chytí tajná polícia, keďže témami v jeho práci boli politická korupcia, nevinnosť a erotická sloboda. Až v 70. rokoch 20. storočia ho tzv. Západ postupne uznával ako popredného československého fotografa.
Jeho prvá kniha vyšla v roku 1983. Saudek začal fotografovať v slobodnom povolaní, keď mu českí komunisti zakázali pracovať v tlačiarni a nesmel pracovať ako výtvarník. Aj v roku 1987 polícia na nejaký čas zaistila negatívy jeho fotografií. Nakoniec boli odstránené všetky bariéry a mohol pracovať, ako chcel. V roku 1977 začal vo svojich dielach používať farbivá a techniku ručnej maľby. Najobľúbenejším Saudkovým dielom je ručne kolorovaný obraz snových svetov obývaných nahými postavami obklopenými stenami.
V dielach Jana Saudka sa často vyskytujú témy: spomienky na detstvo, vývoj dieťaťa v dospelého a nejasnosti o mužoch a ženách. Jeho dielo sa stalo obeťou pokusov o cenzúru na Západe v 90. rokoch. Saudkove diela boli opakovane kritizované a zakázané pre kontroverzné a citlivé témy. Janovi Saudkovi boli venované dva filmy: Jan Saudek: Prague Printemps (1990), Jan Saudek: Spútaný vášňou (2008). Jan Saudek žije a tvorí v Prahe.